assalamualaikum

Wednesday, September 14, 2011

cinta? couple?

Bismillahirahmanirrahim....


 Sebab banyak sangat tengok status di fb terutamanya wanita kecewa sebab cinta, terasa pelik pula....  Mengapa mengharapkan cinta yang tak pasti...



Benarlah cinta buta melalaikan
Tanpa memikirkan batas syariatnya
Semuanya itu hanya ujian didunia
Ia adalah mahar untuk kita ke syurga

(permaisuri hatiku-Hijjaz)




Tipulah kalau cakap manusia itu tak ada perasaan cinta pada manusia lain... Setiap manusia punya rasa cinta, tapi malangnya mereka tidak betul-betul menggunakan perasaan ini. Terutama remaja yang kian meningkat remaja, jika kita sebut cinta ja mesti ingat pada yang bukan muhrim. Memang menjadi lumrah, lelaki terpikat kepada perempuan , perempuan terpikat pada lelaki tetapi kita punya guideline dalam percintaan ini.


Pernah dengar kisah percintaan Saidina Ali dengan Fatimah r.a ??? Masa saya baca kisah mereka, wah...suci... sememangnya percintaan yang suci. Mari baca di sini. Saya yakin anda pasti kagum, inilah cinta yang sejati, dari hati ke hati tanpa bicara, keberanian hamba Allah yang yakin akan jodohnya. 


Kita (yang lelaki) sepatutnya mengambil contoh dari Saidina Ali ini, walaupun rasa cinta itu ada namun hebat perasaan ini terjaga dan dalam masa yang sama berusaha untuk memiliki sang pemanah hati namun dengan cara yang diredhai Allah. Macam selalu orang kata, kalau dah suka, masuk meminang. Tetapi masalahnya , bagaimana kalau si lelaki masih belajar, masih mengharapkan duit mak ayah? Sekali lagi ingin ditegaskan, kita kan ada guideline dalam setiap inci kehidupan kita, Al-Quran dah cukup lengkap menjawab persoalan kita. Berpuasalah jika tidak mampu ( kerana puasa itu kan mengawal nafsu, jangan puasa tahan lapar sahaja), yakin lah pada Allah, kalau ada jodoh tak kemana, atau pun bak kata kawan saya, kalau ada rezeki tak kemana. Yang pasti, banyakkan doa, solat hajat, dan berusahalah supaya kita meminang dan menjadikan dia isteri kita yang sah. 


Islam itu indah, mengapa kita nak ikut cara hidup orang-orang bukan islam? Bercouple...Berpegang-pegangan...Dating.... Bergayut.... dan yang menyedihkan, ada yang sudah melayan kekasih mereka seperti isteri mereka... Subhanallah... Yang malangnya wanita tu juga.


Oleh itu, kita (yang perempuan) perlulah betul2 fikirkan tindakan kita. Mahukah maruah kita dimurahkan begitu sekali? Tak salah jika ingin punyai rasa cinta, tapi contohi la puteri Rasulullah S.A.W. Walaupun suka, tapi hanya di hati, tak perlu dibicarakan. Kerana keyakinan 100% pada Cinta sejati. Tak perlu mengejar cinta ilusi, kejarlah Cinta Hakiki, nescaya cinta ilusi akan mengejarmu. (maaf yer, suka bermadah skit, harap anda paham yer).



Kalau pada yang dah couple tu, fikir lah. Apakah anda betul-betul mencintainya?



Kalau betul mencintainya kenapa perlu kita mendorongnya ke arah kemaksiatan? 


Tanda cintakah itu? 


Mahu kah kita orang yang dicintai di azab nanti? 


Dan kita juga turut sekali kerana bersekongkol dengan nya?


Cintakah dia pada kita jika dia mengajak kita ke arah kemaksiatan?


Bukankah bila kita mencintai seseorang itu kita akan usahakan semoga dia berbahagia dunia akhirat, tapi kenapa kita sendiri yang membawanya ke arah kesengsaraan?


Tidak sedarkah kita?


Cintakah itu?


Atau semata-mata nafsu???


Memang tak salah punyai rasa cinta pada si dia, tapi alangkah indahnya jika rasa cinta yan membuatkan kita merindui, angau ni di beri pada pencipta kita?? Bukankah Dia lebih layak daripada dia?


Siapa yang memberi kehidupan pada kita? Dia atau dia?


Siapa yang memberi rezeki pada kita? Dia atau dia?


Sesungguhnya cinta pada Allah itulah cinta sejati, nescaya kau takkan di khianati.


"Aku dah berusaha nak jadi orang baik, tapi macam Allah tak terima aku ja"


"Kenapa lah makin banyak masalah bila aku nak jadi baik?"


Jika di hati atau mulut kita ada mengatakan ini, jawapan untuk anda :


“Apakah manusia itu mengira, Kami membiarkan mereka berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka itu belum diuji?”
(Al-Ankabut:2)



"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ehwalmu."
(Muhammad:31)



“Dan mintalah pertolongan daripada Tuhanmu dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk”
(Surah Al-Baqarah ayat 45)



Jadi jangan memanipulasikan hidup kita dengan alasan. Alasan tu mainan syaitan dan iblis supaya kita sentiasa terpesong dari jalan kebenaran. 


Sesungguhnya saya turut termasuk dalam orang yang excited lebih bila suka kat seseorang tu, tapi pandai pula tulis untuk menasihati orang. Tapi apa salahnya saling nasihat-menasihati kan? Ayuh, buang maksiat, ambil berkat!!! Masih belum lambat untuk bermujahadah, mari kita memberi sepenuh cinta pada Allah. Yakinlah pada ketetapannya, kerana pemberiannya yang terbaik. Berdoalah..... dan bersabarlah....








M.A.F.A
Wallahualam.





No comments:

Post a Comment