assalamualaikum

Monday, October 10, 2011

hati yang tercalar

Bismillahirrahmanirahim....


Sakitkan hati manusia lain......... Apakah itu merupakan tindakan yang menggembirakan bila kita dapat membuatkan orang lain sakit hati, menderita? Jangan terkejut jika saya katakan memang wujud orang sedemikian, dan jangan terkejut kalau saya katakan kita juga tergolong dalam golongan ini...


Cuba ingatkan kembali, bila kali terakhir kita sakitkan hati seorang insan? secara sengaja atau tidak sengaja? 


Normal la kalau tidak sengaja sebab tidak semua orang boleh mengawal tutur bicara mereka.... tetapi jika ia dilakukan dengan sengaja?? bagaimana pula dengan masalah ini?


Sejujurnya, saya juga pernah sengaja menyakiti hati orang lain dan perkara ini amatlah tidak baik. Semoga saya diberi keampunan Allah.


Apakah penyebab / punca2 kita menyakiti hati seseorang itu?
-dengki?
-balas dendam?
-saja main2 ?


hurm.... hati ini pelbagai, ada yang kental ada yang rapuh....  Jika kita sakit hati, kita mesti akan dendam kan? dan last2 kita sakitkan hari insan tersebut pula. Berapa lama perbuatan ini akan berterusan? hurm....


Kita dijadikan didunia ini untuk bersatu padu dan saling tolong-menolong, bukan untuk menyakiti orang lain mahupun berbalah. Apa yang akan kita peroleh dengan menyakiti hati insan lain??? Sedarkah kita kelak di akhirat kita akan disiasat dan ditanya secara detail dan sangatlah terperinci tentang apa yang kita lakukan dimuka bumi ini. 


Pengajarannya, setiap apa yang kita hendak lakukan mestilah berlandaskan syariat islam supaya kelak kita akan dihisab dengan senang dan cepat tanpa masalah. 


Ayuh, hindari diri kita dari menyakiti hati insan lain....




wassalam

1 comment: