assalamualaikum

Tuesday, August 23, 2011

Apa guna merdeka jika......

Bismillahirrahmanirahim...


Saja jer pagi ni rasa rajin nak baca akhbar online so click la myMetro, pastu ada tajuk yang buat muka aku jadi camni (==')


"Ramai tak kibar Jalur Gemilang"


er..sekarang ni 23 ogos, and hari ni birthday my lovely mum, semoga Allah panjangkan umur mama di dalam keredhaan dan rahmatNya dan semoga Allah memberi petunjuk dan hidayah yang berterusan buat abah,mama,kami sefamily dan jua umat islam seluruh dunia...


"Ter"buat ucapan birthday kat sini lak, hehe maaf...


Balik pada topik asal, hari ni genap 23 hari umat islam bepuasa sebab kita start puasa 1 Ogos kan? Dan kita sudah pun memasuki 10 hari terahkhir ramadhan dimana dalam 10 hari ada 10 malam dimana dalam 10 malam ni ada satu malam yang amat-amat bernilai buat umat islam seluruh dunia ---> Lailatul qadar... beruntung siapa yang beribadah pada malam itu kerana ganjaran pada malam itu seumpama 1000bulan... hebat kan?


Dan kita sekarang ni dalam bulan Ramadhan yang merupakan bulan pesta ibadat buat umat islam.


Dan ada juga yang sibuk bertungkus-lumus menyiapkan persiapan menyambut Aidilfitri.


Kebarangkalian aktiviti-aktiviti ini membuatkan mereka lupa nak pasang bendera jalur gemilang?




“Tidak tahu di mana silapnya, masih kurang kesedaran di kalangan masyarakat untuk menghargai kemerdekaan walaupun hanya memasang jalur gemilang sebagai tanda sokongan,”


(==') Aku pun jarang nampak bendera dah sekarang ni, kenapa yer? Sebab negara kita lagi banyak orang asing kah? sebab dah banyak orang asing dapat kerakyatan, so 'rakyat' malaysia kurang kesedaran untuk menghargai kemerdekaan. hehe sinis pula rasanya.


Apa-apapun pihak atasan perlulah sedar :


Sekarang ni bulan ramadhan, umat islam sibuk mencari keredhaan Allah. Barangkali terlupa yang hari kemerdekaan hampir tiba, biasa la, manusia kan mudah lupa.


Lepas bulan Ramadhan nanti bulan Syawal pulak, so mereka juga barangkali sibuk dengan persiapan raya.


Tapi mesti ada yang cakap
"Alasan semata-mata"


So apa lagi kita nak kata? Benarkah rakyat malaysia sudah kurang rasa cinta pada negara?


Dan Adakah rasa cinta pada negara bergantung pada pemasangan jalur gemilang semata-mata?


Honestly, aku pun tak pasang bendera kat rumah,kereta, moto etc.


Kenapa? Nak cakap aku tak sayang negara, er.. aku lebih suka tinggal disini kerana sudah Allah tetapkan aku disini, future tu kita tak tahu lagi. Lagipun tak der duit la nak beli bendera tu. Kalau ada duit lebih pun baik bagi pada yang memerlukan daripada beli bendera, pasang tak sampai sebulan, last-last bendera tu hilang camtu jer, yang kena buang pun ada. Kalau kita bagi makan pad hamba Allah yang lebih memerlukan, pahala dapat, hamba Allah tu pun kenyang dan boleh teruskan hidup dan beribadah pada Allah.


"......walaupun pelbagai kempen diadakan termasuk memberi bendera secara percuma, ia kurang mendapat sambutan di kalangan masyarakat..........."


Pada pendapat saya yang serba kekurangan ini, tak salah nak edar bendera tapi cuba sekali dua kita buat something yang different sikit dari kebiasaan kita. Apa kata kita pergi jalan-jalan kat kota raya pastu bantu hamba Allah yang daif dan tidak berumah tu. Daripada habis kain buat bendera, apa kata kita habiskan kain buat baju pada mereka? Bukankah kita mahu malaysia sifar kemiskinan? Banyak lagi yang boleh dibuat untuk membantu orang-orang miskin dengan duit yang kita asyik belanjakan untuk hiburan taktala menyambut kemerdekaan.





Apa erti kemerdekaan jika masih ada rakyat yang belum merdeka?


Sudah merdekakah remaja-remaja kita dari gejala sosial yang merosakkan akhlak?
Sudah merdekakah rakyat-rakyat kita dari dibelenggu kemiskinan?
Sudah merdekakah kita daripada kes buang bayi?
Sudah merdekakah kita daripada kes pembunuhan yang acap kali berada di dada akhbar?
Sudah kah............... terlalu banyak lagi perkara yang belum kita merdekakan...





Sejarah mungkin berulang kerana kelalaian kita sendiri.


Kemerdekaan disambut dengan hebat sekali tapi bila menjelma bulan september nothing change. Rakyat masih begitu, pemimpin pun masih begitu? Jadi kenapa nak bimbang bila rakyat tak pasang jalur gemilang jika dalaman mereka tidak tersentuh sedikit pun.


Apa guna menyambut merdeka jika pemikiran kita masih tidak merdeka?
Apa guna menyambut merdeka juka dosa pahala tak diambil kira?


Selalu dengar cerita remaja-remaja rempit di malam merdeka..(dimalam raya pun sama ja)
Selalu dengar cerita remaja-remaja berhibur hingga terlanjur di malam merdeka..





Kenapa ini berlaku? Siapakah yang patut mengambil peranan dalam hal ini?


Rakyat dipersalahkan kerana lalai memasang jalur gemilang..Tetapi siapa yang mengajar rakyat untuk lalai? Hiburan semata-mata disuapkan pada rakyat di malam kemerdekaan, adakah itu tidak melalaikan? Bukankah hiburan itu melalaikan?


Bukan niat nak condemn Malaysia tapi mahu mereka berfikir apa yang penting dan apa yang tidak.


Fikir-fikirkanlah...




M.A.F.A
wassalam









No comments:

Post a Comment