assalamualaikum

Thursday, August 25, 2011

Baru ku fahami erti raya







بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم



Alhamdulillah masih diri ini diberi peluang untuk mengenal erti kehidupan dan berusaha untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t



Jika semasa di zaman tadika raya hanya untuk mengumpul duit, tapi aku yakin kali ini sudah lain ertinya

Jika semasa di zaman persekolahanku raya untuk mengumpul duit dan melawat saudara mara serta sahabat handai, tapi aku yakin sudah lain ertinya tahun ini

Jika semasa di zaman akhir persekolahanku raya itu tiada erti kerana kurang dapat duit raya, tapi sekarang aku yakin sudah lain ertinya buat kali ini

Dulu aku menganggap hari raya adalah hari di mana orang melayu balik kampung, saling ziarah menziarahi, bergembira sambil main mercun,kanak-kanak mengumpul duit raya, memakai baju baru , menyediakan pelbagai hidangan yang lazat dan pelbagai lagi aktiviti yang menggembirakan.

Apabila meningkat dewasa, raya aidilitri seakan-akan hilang sinar kegembiraannya buat diriku kerana peluang untuk mendapatkan duit raya makin berkurang. Lainlah waktu dizaman kanak-kanak dahulu, penuh kocek dengan duit raya, tambah-tambah kalau wat convoy dengan kawan-kawan pusing satu taman. Pernah juga ada satu rumah tu tuan dia tanya

"Nak makan ker nak duit raya?"

Dan ofcourse kami jawab "DUIT RAYA!!!" hurm, budak-budak katakan.



Jadi bila dah kian meningkat usia kian berkuranglah duit raya, hati pun kian tak gembira. Paling menyedihkan apabila pernah terdetik di hati

"Raya dah tak ada rasa apa-apa pun. Macam hari-hari biasa ja"

Amat menyedihkan. Itulah bahananya apabila kita tidak memahami sedalam-dalamnya erti raya Aidilfitri yang diberikan oleh Allah kepada kita. Namun alhamdulilah, setinggi-tinggi kesyukuran di ucapkan pada Allah s.w.t kerana memberi petunjuk buat hambaNya yang buta sebelum ini untuk memahami erti sebenar raya Aidilfitri.

Raya Aidilfitri
bukan semata-mata untuk memakai segala yang baru,
bukan semata-mata untuk menikmati hidangan yang lazat,
bukan semata-mata untuk mengumpul duit raya,
bukan semata-mata untuk melawat saudara-mara,
bukan semata-mata untuk memohon maaf yang hanya dimulut tapi tidak di hati,
bukan semata-mata untuk bersenang lenang di hadapan tv

tapi
Aidilfitri adalah hari raya untuk merayakan kembali fitrah, setelah kehilangan dan ditemui kembali. Hal itu kerana adanya ibadah puasa.


Puasa bukanlah semata-mata untuk menahan rasa lapar dan dahaga tetapi puasa itu adalah untuk melatih kita untuk menahan nafsu kita secara keseluruhannya. Menjaga lidah agar tidak berkata-kata yang sia-sia, menjaga mata daripada pandangan yang tidak baik dan pelbagai lagi latihan untuk nafsu kita yang kadang-kala tak terkawal ini.


Dibulan puasa ini kita akan tiba-tiba bersemangat untuk beribadah pada Allah sebaik mungkin tapi pastikanlah niat beibadah kita itu kerana Allah, bukanlah kerana bulan Ramadhan. Jika kita hanya beribadah kerana bulan Ramadhan, takut-takut ibadah yang kita lakukan tidak kekal hingga ke bulan syawal.


Kita mestilah mengekalkan ibadah yang kita lakukan dibulan Ramadhan ini walaupun bulan Ramadhan sudah berlalu. Jika dibulan Ramadhan kita rajin membaca al-Quran, apa salahnya kita teruskan bacaan al-Quran di sepanjang hidup kita.
Sebagai mana di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah ra yang bermaksud :

“Ditanya Nabi Muhammad saw tentang amalan-amalan yang disukai oleh Allah. Baginda bersabda: “Amalan yang berterusan walaupun sedikit.”


Hadis riwayat Bukhari
Jika kita berjaya mengekalkan ibadah dan menahan nafsu walaupun selepas bulan Ramadhan barulah kita dapat menikmati erti sebenar raya Aidilfitri dimana kita berjaya kembali kepada fitrah. Ini kerana Aidilfitri merupakan kemenangan secara batiniah dan rohaniah.
Bulan Ramadhan juga dikatakan bulan transformasi buat umat islam untuk memperbaiki dan menjadikan diri kita lebih beriman dan bertaqwa kepada Allah. Oleh itu mari kita check adakah Ramadhan kita kali ini berjaya atau pun tidak dengan melihat ibadah dan diri kita selepas bulan ini berlalu. Jika kebaikan diri kita kekal, itu maknanya Ramadhan kita berjaya, namun jika kita kembali ke perangai kita yang asal dan tidak terus mengusahakan ibadah yang kita kejar hanya dibulan Ramadhan, itu bermakna kita perlu memperbaik diri dan mencari dimana salah dan silap kita agar kita akan senantiasa menjadi hambaNya yang bertakwa.
Oleh itu, diri ini amatlah berharap akan berubah untuk menjadi hamba Allah yang lebih beriman dan bertakwa kepadaNya. Sekarang ini barulahku memahami erti raya Aidilfitri.
M.A.F.A
wassalam

No comments:

Post a Comment