assalamualaikum

Saturday, August 6, 2011

peluk itu menenangkan (^_^)

Bismillahirrahmanirrahim....


"Peluk itu menenangkan"...itulah yang berlegar-legar kat otak aku masa tidur malam semalam. dah lama rasanya tak tidur dipeluk orang tetiba malam semalam kena peluk kot... nyaman...menenangkan...menggembirakan...segala dendam, benci, tak puas hati atau segala perasaan negatif hilang kot...


Kasih ibu bawa ke syurga...selalu jer dengar ayat ini tetapi memang betul pun, doa ibu tu kan sangat-sangatlah berkesan...sebab tu para ibu kenalah berhati-hati bila nak cakap tentang anak sebab perkataan kita itu doa, so cakaplah yang elok-elok tentang anak kita yer..









Alhamdulillah semalam mama n akak + abg ipar selamat sampai umah... So masa malam tu tido sekali ngan mama and pelukan dari mama amat menenangkan... Rasa macam dah lama tak kena peluk masa tido kot, huish rindunya (hahaha terjawab persoalan dia atas)


Ibu Bapa itu permata hati, janganlah kita mengabaikan mereka taktala kita sudah berjaya di menara gading (haha keluar dah ayat2 karangan aku) Sekarang ni aku tengok semakin banyak anak yang suka menyakitkan hati ibu bapa mereka, tak payah cakap orang la, aku sendiri pun pernah kot mengguris perasaan ibu bapa aku dan perkara itu amatlah menyedihkan, takut-takut tak cium bau syurga nanti...


Ya, ada yang cakap ibu bapa mereka tu kekadang menyakitkan hati mereka, tapi apa sangatlah yang sakit kalau nak dibandingkan dengan penat lelah mereka membesarkan kita? Tapi ada yang menyangkal dengan statement " Ibu bapa saya tak pernah pun jaga saya! Saya selalu di pukul dan tak disekolahkan pun. Sekarang ni kawan-kawan saya masih bersekolah dan saya kena kerja di usia yang muda!" hurm... tapi kamu masih hidup kan? maknanya masa bayi siapa yang memberi makan dan minum pada kamu? memang boleh nampak macam ibu bapa kamu kejam tapi mereka tak sekejam seperti ibu bapa yang sanggup membunuh anak sendiri.


Sayang..... setiap manusia punya dugaan hidup yang tersendiri, Allah tak akan menduga kita dengan sesuatu yang tak mungkin kita hadapi. Ya, memang saya tak layak memberi pendapat kerana ibu bapa saya tak seperti itu tetapi di dalam Islam pun kita kena menghormati ibu bapa kita. Namun kita boleh menyangkal mereka sekiranya arahan mereka bertentangan dengan hukum Allah namun mestilah dengan cara yang paling sopan.


Apa yang harus kita buat ialah bersabar kerana Allah menyintai orang bersabar... ya, memang susah nak sabar tapi itulah kemanisannya, yang susah itulah yang akan menggembirakan kita kelak.


Sebelum ini aku tak pernah memikirkan tentang kejadian manusia di dalam rahim seorang wanita namun sekarang ini baru aku sedar betapa susah nak terjadinya manusia... Aku ingat mengandung itu sesuatu yang tak la menyusahkan, just jaga permakanan, jangan wat kerja berat..tetapi kadang-kadang ujian boleh menimpa pabila bayi yang dikandung meninggal sebelum melihat dunia ini... dan lebih memeritkan lagi jika kita tak tahu punca-punca kematiannya.. inilah Kuasa Allah, tak ada siapa mampu melawannya... dan aku terus melihat tanganku, rupaku.. sungguh bernilai, bukan senang nak terjadinya aku yang sekarang... terfikir juga aku, bagaimana kalau aku mati semasa di dalam rahim ibuku? yang mana lebih baik?? hidup di muka bumi ini seperti sekarang atau mati tanpa melihat muka bumi ini?


Dan aku pilih apa yang aku ada sekarang kerana aku tahu Allah lebih mengetahui akan sesuatu. Hargai diri kita, tak perlulah mengeluh sekira nya kita tak secantik mereka, kita tak sehebat mereka... perbaikilah diri kita dan jangan lah mengeluh, keluhan tidak kemana sekiranya kita tak berusaha. Hidupnya kita di atas muka bumi pun sudah menandakan bahawa kita insan terpilih untuk beribadah padaNya... Allah tak menilai kita berdasarkan status kita di atas dunia, tetapi berdasarkan keimanan dan ketakwaan kita padaNya... Kejarlah akhirat tetapi jangan abaikan dunia..


last but not least, peluklah ibu bapa kita sekiranya kita ingin merasakan kasih sayang Allah, dan ikhlaslah dalam beribadah padaNya...





M.A.F.A
wassalam

No comments:

Post a Comment