assalamualaikum

Friday, August 5, 2011

Aurat oh Aurat

Bismillahirrahmanirrahim....


Alhamdulillah, masih kedengaran lagi ayam berkokok girang dari sahur lagi (dia minta buka pintu sangkar ar tu, haha) menandakan masih lagi diberi pendengaran yang jelas oleh Allah s.w.t dan masih lagi jasad ini bernyawa untuk mengabdikan diri padaNya. Di pagi yang tenang ni nak wat entry pasal aurat la, memandangkan bila ber"FB" macam2 hal kita bleh tengok an....( ya, mostly orang akan tuding kat pompuan tapi hati2 yer, laki pun kekadang ada yang pakai short sesingkat boxer...so mari kita ukur baju dibadan sendiri berdasarkan aurat la yer) Tapi reason sebenar nak wat entry sal aurat ni sebab insyaAllah jumaat ni abang ipar bersama kakak dan ibu yang dicintai nak balik umah, Alhamdulillah...


Mesti pelik kan apa kena mengena diorang nak balik ngan aurat..hehe aku bukan apa tapi kebanyakkan ipar-ipar ni masih lagi kabur akan aurat sesama mereka atau mereka wat dek jer. Rasanya masa kat sekolah pun ustaz/ustazah dah ajar kot tapi sebab kita belajar nak skor 'A' jer, so ilmu itu tak di amalkan dan last-last ilang terus. Ok meh kita clearkan ayat yer, bermadah panjang menggunakan ayat sastera pun x best kalo orang xpaham (tapi saya suka bersastera, bagi ayat bunga2 skit, best per? :D)
Aurat lelaki dan perempuan ajnabi / bukan mahram kita itu perlu la dititik beratkan iaitu kalau lelaki dari lutut sampai pusat (bukan lutut ngan pusat jer, ada beza sampai dengan dan tu yer) dan aurat perempuan pula dari hujung rambut sampailah hujung kaki kecuali muka dan tapak tangan tapi ulama bersependapat boleh la pergelangan tangan hingga hujung jari tangan. (tengok tu, indahkan perempuan. sebab tu la Allah suh cover habis-habisan, sebab kecantikan yang diperlihatkan akan basi la, kesian pada yang layak menikmati kecantikan kita...rugi rugi...dan masih tak terlambat untuk menutup keindahan kita yer, jangan cakap dah alang2 buka, buka terus...amboi banyak cantek, macam dah alang2 nak masuk neraka, masuk terus la *maaf ayat ni agak kasar, sebab ni hanya la perumpamaan yang keras sebab kalau nak berlembut sangat dengan manusia susah gak, dan tiada siapa yang layak menentukan syurga nereka seseorang yer* ) Namun aurat perempuan dengan perempuan muslim dan keluarga kandung (kena tambah kandung, kang nnt salah tafsir ngan keluarga angkat susah lak) hanya dari lutut sampai pusat. Tapi elok la cover2 apa yang patut untuk keselamatan diri dan keluarga. Manakala aurat perempuan dengan perempuan non-muslim pula ada banyak skit pendapat ulama, ada cakap cover semua kecuali muka dan tapak tangan dan ada cakap sama cam aurat ngan perempuan muslim lain. Ada juga aku terbaca ustaz tu cakap kalau perempuan non-muslim itu x di khuatiri akan menghebah-hebahkan kat orang lain tentang aurat kita so boleh la nak dedah skit tapi kalau dikhuatiri perempuan non-muslim tu akan menghebahkan dekat orang lain so tutuplah seperti kita dengan lelaki ajnabi.




okeh, done with mukadimah, skang meh kita mendalam lagi yer. Aurat kita yang ringan (yang biasa diperlihatkan) hanya boleh dengan


  • suami/isteri : yang ni xder aurat pun sesama suami isteri, tapi kalo sentuh batal air semayang tau :D
  • bapa/ibu kandung : sayangilah mereka
  • bapa/ibu mertua : kalau cerai ngan suami/isteri pun still xleh nak kahwin ngan diorang so jangan pandai2 nak mengayat mertua korang yer
  • anak-anak : anak kita sendiri kot....
  • anak-anak tiri : yang ni pun xleh nak kahwin ngan diorang, jadi jangan dok mengayat sangat
  • saudara-saudara (adik beradik kandung)
  • anak bagi saudara-saudara kita yang lelaki
  • anak bagi saudara-saudara kita yang perempuan : okeh yang ni compile sekali yer.... kalau anak sedara kita xpa tengak aurat yang biasa diperlihatkan (tapi jangan lebih2, kalo pompuan tu takat tak pakai tudung sudah la, jangan dok extravaganza plak yer) TAPI untuk pasangan (suami/isteri) mereka aurat tetap macam dengan bukan mahram kita, so salam pun tak boleh yer sebab yang ni raaammmmaaaiiiii tak amik peduli, pakat bedal jer salam/bertepuk mesra,tak boleh, haram. Sebab kita bleh kahwin ngan pasangan anak sedara kita.
  • perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba kita : zaman skang ni dah takder hamba2 dah kan?
  • orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan : kita tahu ker dia dah x berkeinginan, so be beware selalu jer, better jaga sebelum terlambat...
  • kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan



Okeh, skang nak sentuh bab orang yang kita KENA tutup aurat completely sebab kekadang kita masih kabur dengan sapa nak tutup aurat, dengan sapa bleh tunjuk yang biasa diperlihatkan.... dengan sapa bleh salam, dengan sapa tak boleh salam, sebab sempena nak raya lagi 2 3 minggu ni, jangan dok bedal jer salam semua orang, adat tak adat, ingat-ingat sikit hukum hakam islam, ni tak, sebab adat, agama diperlekehkan. Selalu jer kekadang bler balik kampung kang ader jer yang suka suki suh kita salam suma orang (perkara ini hanya berlaku di sesetengah keluarga jer, tak semua keluarga jahil akan hal ini) tak kira relationship. Dah macam machine kat kilang dah, saaaalaaaammm ja suma orang, atleast machine kat kilang xder akal so kalo tekan switch on dia beroperasi tanpa henti la, tapi kita ni diberi akal oleh Allah, so pikir2 la yang mana leh salam yang mana tak leh salam. Dah, xleh cakap banyak nanti melalut lagi panjang dengan perumpamaan sendiri. Ini senarai yang selalu orang salah anggap dan salam suka hati dan didedahkan aurat sesuka hati.


  • abang / kakak ipar : huish, ipar ni bahaya tau, sebab dah banyak kes ipar ada skandal. Sebab itu marilah kita ikut hukum Allah supaya perkara-perkara yang tak diingini berlaku.
  • suami/isteri anak saudara : ni dah jelaskan kat atas tadi
  • mak/ayah angkat : walaupun diorang bela kita sejak kecik tapi kalo bukan ibu susuan, tetap xboleh. sekarang ni kan dah ada ubat bagi pompuan boleh menyusu, jadi gunakan method ibu susuan kalau nak amik anak angkat, lebih selamat dan memudahkan urusan keluarga.
  • sepupu yang berlainan jantina : sepupu2 kan boleh kahwin...lalala~~~
  • anak saudara suami/isteri : ni sama la kes ngan suami/isteri anak saudara
Kalau nak senaraikan lagi banyak gak tapi saya sudah penat menatap screen lappy. hehe Tapi apapun, jangan menghalalkan yang haram yer, ikutlah hukum syarak. Walaupun kita tidak bernafsu akan mereka, tetapi kalau dah hukum tetapkan kena tutup aurat, tak boleh bersentuhan, patuhlah kerana Allah lebih mengetahui akan segala sesuatu yang ditetapkan. Mana nak tau sebelum ni tak suka, pastu bila bersalam/tengok aurat dia terus suka. Tak salah nak suka tapi aurat ni mesti dititik beratkan sebab tak semua orang bila sukakan seseorang akan menahan diri dari melakukan perkara yang tidak baik. Sama la macam couple, ada cakap couple tak pa, janji kawal diri. Der, cakap senang la, once couple bleh ker tahan nak berkasih sayang? Xper, tentang couple kita wat entry baru yer, xnak serabutkan dengan topic bermacam-macam, kang pening.


Balik pada mukadimah, mama nak balik umah, yeay... Alhamdulillah, dapat gak berpuasa ngan mama n family nanti, semoga Allah panjangkan umur kami sekeluarga dan umat islam seluruh dunia supaya dapat kita mempertingkatkan lagi ibadah2 kita dan mngerjakan ibadah yang wajib kita buat, ayuh! Mari tanam impian nak menunaikan rukun islam ke-5 (pergi haji bagi yang mampu) dan kekalkan rukun islam yang lain. Sekarang ni kita tengah bergembira dengan tambahan rukun islam yang ke-3, bukan senang nak buat rukun islam yang ke-3 ni, setahun sekali tu. Selamat berpuasa (^^_^^)


p/s : kebanyakkan ilmu di ambil dari ceramah ustaz kazim (click click) so kalau ada salah silap sila tegur, bersama-sama kita menimba ilmu dengan teguran yer.


M.A.F.A
wassalam

No comments:

Post a Comment